Herken je het? Je bent al een tijdje bezig met een gezonde leefstijl. Verandert je brood bij het ontbijt door havermout maar na een paar weken heb je er opeens genoeg van en kan je geen havermout meer zien. Mijn advies is altijd, varieer! Dus maak eens iets anders dan havermout voor je ontbijt. Er zijn tal van mogelijkheden maar blijf je toch liever bij de pap variant, dan is dit misschien iets voor jou Quinoa-kokospap! Niet ingewikkeld maar het moet wel iets langer koken. Je zou het dus ook de avond tevoren kunnen maken en de volgende dag even opwarmen en dan het fruit erdoor doen of je eet het gewoon koud en dat is weer lekker nu het zomer is. En denk je nu; is dit niet vet? Ja kokosmelk bevat behoorlijk wat vet maar het zijn gezonde vetten die je lichaam prima kan hebben en graag heeft. Iedere dag veel kokosmelk is misschien niet zo handig, maar ook hier geldt weer: varieer! 

Hier het recept van de kokos quinoa pap met blauwe bessen, frambozen en munt.

Ingrediënten
150ml kokosmelk
45gr quinoa
50gr blauwe bessen en frambozen (mag diepvries)
½-1 tl kaneel (naar smaak)
Evt. ½  tl kardemon (wanneer je meer power qua smaak wilt)
Blaadjes munt
1 el Amandelschaafsel  of gehakte amandelen (of andere noten kleingehakt of zonnebloempitten)

Zo maak je het:
Doe de kokosmelk in een pannetje. Voeg de (schoongespoelde) quinoa toe, meng de kaneel en eventueel de kardemon erdoor. Roer goed door elkaar, laat aan de kook komen en zet het pannetje dan met deksel op de kleinste pit op de laagste stand, zodat het zachtjes pruttelt. Laat dit 10-15 minuten zo staan, (tot de quinoazaadjes zijn opengesprongen) roer regelmatig even door. Kookt de pap te droog (zet aan op de bodem) voeg dan wat water toe en roer flink vastgekoekte quinoa weer los. Haal de pan als het klaar van het vuur roer de helft van het fruit erdoor. Giet het quinoakokosmengel in een ontbijtkom of diep bord. Garneer de rest van het fruit, de kleingescheurde munt en het amandelschaafsel erover (eventueel nog een klein beetje kokosrasp)

Mmmmm enorm lekker. Geniet van dit heerlijke ontbijt! 

Tip: Je kan natuurlijk eindeloos variëren met specerijen en fruit.
Voor een zoetere touch: Prak er een halve banaan doorheen, neem dan de helft aan bessen/frambozen. Experimenteer er lekker op los met wat jij lekker vindt.

kokos-quinoa pap met blauwe bessen, frambozen, munt en amandelschaafsel

kokos-quinoa pap met blauwe bessen, frambozen, munt en amandelschaafsel

Wil je ook gaan voor een gezonde leefstijl of wil je afvallen maar vind je het lastig te beginnen of val je steeds weer terug in oude gewoonten? Dat is niet zo gek, want veranderen van gedrag is lastig en kost tijd, geduld en doorzettingsvermogen en dat is met een druk leven soms moeilijk om alleen te doen.  Juist daarmee kan ik je helpen. In 3 maanden tijd je gewenste gewicht bereiken of goed onderweg daar naar toe. Nieuwe gewoonten, met plezier experimenteren in de keuken en als bonus: je voelt je weer lekker fit en energiek! Kies nu voor het 3 maanden healthy food plan en ontvang hierbij tijdelijk het boek "Gezonde Wereldgerechten" (hoofdstuk Spanje is van mijn hand) met meer dan 150 recepten voor gezonde inspiratie!  Neem dan zeker contact met me op.

Comment